Käyttöohjeet

Jos olet ensimmäistä kertaa liikenteessä, niin ihan ensimmäisenä haluat toki täydentää järjestäjän tiedot ja kytkeä mahdollisesti maksuväylän myös!

Jatka tästä profiiliasetuksiin.

Jos ja kun olen tapahtumajärjestäjä henkeen ja vereen, on aika luoda uusi tapahtuma! Tapahtuman luominen on ihan parin askeleen juttu, mutta ethän unohda tehdä tapahtumalle myös liput, olivat ne sitten ilmaisia tai maksullisia.

Kaikki pitää opetella ainakin kerran, mutta joskus on syytä vähän kerrata myös. Täältä löydät jäsenneltynä ohjeita mitkä auttavat sinua INGON käyttämisen kanssa.

Ehkä vilkaisun arvoista asiaa.

Määritä tilisi vastaanottaaksesi maksuja

Tapahtumajärjestäjän asetukset

Täältä löydät tiedot ja asetukset joilla säädät omat tapahtumajärjestäjän oikeudet ajan tasalle. Klikkaa alla olevaa nappia ja siirry asetuksiin seuraten alla olevia ohjeita:

  • Yhdistä profiilisi Stripe-tilin kanssa (jos sinulla ei ole vielään Stripe-tiliä, luo sellainen tästä linkistä). Liittämällä tapahtumanjärjestäjän profiilisi Stripe -tiliisi saat jatkossa rahat tilillesi lipunmyynnistä ja tuotteista automaattisesti.
  • Täytä tapahtumajärjestäjän perustiedot, kuten nimi, myyjän tiedot ja kuvaukset.
  • Tallenna profiilin asetukset.

 

Tapahtumajärjestäjän asetuksiin

Stripe tili

Luo itsellesi Stripe -tili vain jos aikomuksesi on luoda maksullisia tapahtumia.

Stripe hoitaa Ingon maksuliikenteen ja mahdollistaa asiakkaidesi lipun ostamisen tapahtumiisi, sekä voit seurata myyntiä ja rahaliikennettä sen avulla.

Luo Stripe tili täällä ja aktivoi se seuraamalla Stripen ohjeita.

Hallintapaneeli

Hallintapaneelissa muokkaat kokonaisvaltaisesti omia tietojasi, sekä luot tapahtumia ja tuotteita. Hallintapaneelin osa-alueiden tarkemmat ohjeet tulossa pian!

Siirry hallintapaneeliin tästä

Tapahtuman perustiedot

Tapahtuman nimi ja kuvaus

  1. Lisää tapahtumalle nimi ”Add title” -kenttään.
  2. Lisää kuvausteksti tapahtumalle sitä seuraavaan tekstieditoriin.

 

Tapahtuman päivämäärä ja kellonaika

  1. Aseta tapahtumalle lisätiedot
    1. Time & Date
      • Start/End – on yksinkertaistettuna tapahtumalle säädettävä aloitus -ja päättymisaika. Klikkaamalla päivämääräkenttää avautuu valitsin, jossa voit valita haluamasi ajankohdat kalenterista. Sinulla on mahdollisuus määrittää ajankohdat myös käsin suoraan tekstikenttään, mutta suosittelemme käyttämään valitsinta oikean muotoilun varmistamiseksi. Mikäli olet valinnut tapahtuman koko päivän kestäväksi, et voi erikseen enää valita kellonaikoja.
      • All Day Event -valintaruutu on hyödyllinen silloin kun tapahtumapäivä on tiedossa, mutta tarkoista kellonajoista ei ole varmuutta. 

 

Toistuvat tapahtumat (tapahtumasarja)

  1. Toistuvat tapahtumat (tapahtumasarja)
    • Klikkaamalla ”Schedule multiple events” painiketta saat näkyville tapahtumasarjan määrittämiseen ensimmäiset asetukset. Näet rivin painikkeita, jotka näyttävät tapahtumillesi käytettävissä olevat toistotyypit.
    • Kun olet valinnut tapahtumallesi parhaiten sopivan vaihtoehdon, ilmestyy näkyville lisää vaihtoehtoja missä voit määrittää toistokuvion.
    • Yli vuoden vanhat toistuvat tapahtumat poistetaan automaattisesti.
    • Voit lisätä poistamissääntöjä toistuviin tapahtumiin samalla logiikalla.

Tapahtumapaikka

  1. Tapahtumapaikka
    • Valinnainen. Mikäli et halua erikseen määrittää tapahtumapaikkaa, siirry seuraavaan osioon.
    • Kun luot tapahtumaa ensimmäistä kertaa, niin sinulle tarjotaan kentät ensimmäisen tapahtumapaikan luomiselle. Mikäli olet luonut jo aikaisemman tapahtuman ohella paikkoja – voit valita sen listauksesta myös uuden tapahtuman sijainniksi. Vaihtoehtoisesti voit luoda kuitenkin myös uuden sijainnin, mikäli sopivaa ei aikaisemmista löydy.
    • Mikäli tapahtumapaikka on niin syrjäinen, että esimerkiksi osoitehaku ei toimi – voit vaihtoehtoisesti käyttää leveys- ja pituusasteita.

Tapahtuman järjestäjä

  1. Tapahtuman järjestäjä
    • Valinnainen. Mikäli et näe tarpeelliseksi täsmentää tapahtuman järjestäjän tietoja, voit siirtyä seuraavaan kohtaan.
    • Voit luoda useampia tapahtuman järjestäjiä.

Muut lisätiedot

  1. Tapahtuman omat verkkosivut, mikäli sellainen on.
  2. Ikärajoituskentän avulla tapahtuman järjestäjä voi varoittaa osallistujia tapahtuman ikärajoituksista.

Perusliput

Lippujen kentät

  1. Type” – voit antaa lipputyypille oman kuvaavan nimikkeen, mikä voi esimerkiksi olla mallia ”Standardi”, ”Aikuisille” jne.
  2. Ticket description”, eli lipun kuvaus on valinnainen, mutta hyvä tila asiakkaille hyödyllisen lisätiedon esittämiseen, kuten esimerkiksi säävarauksesta kertomiselle tai ettei lipputyyppiä suositella esimerkiksi alaikäisille. Voit valita, että näytetäänkö lisätiedot lipun yhteydessä vai ei.
  3. Start sale” – valinnalla päätät ajankohdan, josta lähtien lippu on myynnissä.
  4. End sale” sen sijaan päättää lipunmyynnin haluttuna ajankohtana. Kuten edellinenkin kenttä, myös tämä on vapaaehtoinen ja mikäli ajankohdat jätetään tyhjäksi, lippujen myynti loppuu automaattisesti tapahtuman alkaessa.
  5. Price” jätä kenttä tyhjäksi tai 0.
  6. Capacity” on myynnissä olevien lippujen kokonaismäärä: Jättämällä kentän tyhjäksi lippumäärä on rajaton, mutta kappalemäärää rajoittamalla saat myytävien lippujen kokonaismäärän vastaamaan esimerkiksi tapahtumapaikan sallittua maksimimäärää.

"Advanced" -välilehti

  1. SKU” – kenttä antaa sinulle mahdollisuuden asettaa lipulle uniikin koodin tunnistamisen helpoittamiseksi. Tämäkin kenttä on vapaaehtoinen, mutta varsin suositeltu verkkokaupoissa käytettäväksi.

Osallistujien tiedot

Ingossa on mahdollista kerätä myös ennalta määriteltyjä lisätietoja kun ostetaan useampaa lippua kerralla. Mikäli tätä ominaisuutta ei kytketä käyttöön, kerätään lippuihin pelkästään pakolliset ostajan tiedot.

Attendee Collection (osallistujatiedot)

  • Allow Individual Attendee Collection (hyväksy yksittäisien osallistujien tietojen keräys): IAC on aktiivinen, mutta vapaaehtoinen täytettävä lipun ostajalle.
  • Require Individual Attendee Collection (edellytä yksittäisien osallistujien tietojen keräys): IAC on aktiivinen ja lipun omistajan tiedot vaaditaan lipunoston yhteydessä.
  • No Individual Attendee Collection (ei yksittäisen osallistujan tietoja): IAC on poissa käytöstä.
  • Näyttääksesi ”Attendee information” käytä hiirtä tapahtuman nimen päällä tapahtumalistauksessa (events list) ja valitse “Attendees”.

Lippujen lisäkentät

Oletuksena jokaisen lipunoston yhteydessä kerätään perustiedot, kuten nimi ja yhteystiedot. Mikäli haluat kerätä myös muita tietoja (kuten lippukohtainen nimi, t-paidan koko jne), niin voit lisätä vapaasti kenttiä ostajan täytettäväksi tarpeen mukaan.

  • Lisäkenttämoduuli antaa sinulle mahdollisuuden lisätä haluamasi kentät lippukohtaiseen tietojen keräämiseen kun he ilmoittautuvat tapahtumaan (RSVP), tai ostavat lipun. Lisäkenttiä kutsutaan kenttäryhmiksi (fieldsets). Klikkaamalla + ikonia jokaisen kenttätyypin kohdalla lisäät kyseisen kentän lomakkeelle. Voit valita lomakkeelle useamman erilaisen kentän ja otsikoida, sekä lisätä vaihtoehtoja tarpeesi mukaan. Lisäksi voit myös vaihtaa kenttien järjestystä ja määrätä osan kentistä pakollisiksi täyttää.
  • Voit määritellä lisäkentät lippukohtaisesti ja tallentaa kenttäryhmän myös myöhempää käyttöä varten. Vaihtoehtona on myös kerätä tietoja vain joitain lipputyyppejä varten.
  • Kun olet saanut määriteltyä lippukohtaiset osallistujan lisäkentät, klikkaa Save this ticketNäin luodut lisäkentät tallentuvat ja seuraavalla kerralla lipun ostajalta kysytään lisättyjen kenttien täyttämistä lipunoston yhteydessä.
  • Näyttääksesi lisäkentät vie hiiri oikean tapahtuman päälle tapahtumalistalla (events list) ja valitse  “Attendees”.

Yhteismäärää käyttävät liput

Jaettu yhteismäärä ja lipun asetukset

The shared capacity (=jaettu kapasiteetti) -ominaisuus antaa sinulle mahdollisuuden määritellä useamman eri lipputyypin samaan kokonaislippumäärään.

Kun klikkaat + New Ticket (=uusi lippu), niin uuden lipun lisäämiseen tarvittavat kentät ilmestyvät näkyville. Aikaisemmasta tuttujen kenttien ja valintojen jälkeen löydät Capacity Options (=kapasiteettivalinnat).

Mikäli haluat lipun käyttävän samaa kapasiteettia mikä tapahtumalle on määrätty, mutta myös rajoittaa tietyn ryhmän lipunmyyntiä (esim. mahdollistaa enimmillään 50 lipun myynnin alaikäisille tapahtuman maksimiksi määrätystä 100 osallistujasta) rajoittamalla lipputyypin myynnin haluttuun määrään.

Kun olet muokannut lippua, muista tallentaa ”Save Ticket” -painikkeella ja muutokset tallentuvat. Jatkossa uusi lipputyyppi käyttää samaa kapasiteettia muiden tapahtumalippujen kanssa.

RSVP -liput (ilmainen ilmoittautuminen)

Mikä on RSVP?

RSVP on normaalista lipusta poikkeava yksinkertaisempi ilmoittautuminen. Mikäli olet järjestämässä ilmaistapahtumaa, mutta haluat kuitenkin kerätä listaa osallistujista, sekä samalla rajata osallistujien maksimimäärää, RSVP on oikea valinta.

RSVP – osallistumisilmoitus ei edellytä ostotilanteessa tarpeellisien maksutietojen täyttöä ja on yksinkertaisempi tapa rekisteröityä osallistujaksi. Käyttäjän tarvitsee ainoastaan:

  • Valita ilmoittautumisien (RSVP) kokonaismäärä.
  • Täyttää osallitujien tiedot, kuten nimi ja sähköposti vahvistusta varten
  • Vastaanottaa kuittaus ilmoittautumisesta sähköpostiin

Lipun asetukset

  1. Type” – voit antaa lipputyypille oman kuvaavan nimikkeen, mikä voi esimerkiksi olla mallia ”Standardi”, ”Aikuisille” jne.
  2. Ticket description”, eli lipun kuvaus on valinnainen, mutta hyvä tila asiakkaille hyödyllisen lisätiedon esittämiseen, kuten esimerkiksi säävarauksesta kertomiselle tai ettei lipputyyppiä suositella esimerkiksi alaikäisille. Voit valita, että näytetäänkö lisätiedot lipun yhteydessä vai ei.
  3. Start sale” – valinnalla päätät ajankohdan, josta lähtien lippu on myynnissä.
  4. End sale” sen sijaan päättää lipunmyynnin haluttuna ajankohtana. Kuten edellinenkin kenttä, myös tämä on vapaaehtoinen ja mikäli ajankohdat jätetään tyhjäksi, lippujen myynti loppuu automaattisesti tapahtuman alkaessa.
  5. Capacity” on myynnissä olevien lippujen kokonaismäärä: Jättämällä kentän tyhjäksi lippumäärä on rajaton, mutta kappalemäärää rajoittamalla saat myytävien lippujen kokonaismäärän vastaamaan esimerkiksi tapahtumapaikan sallittua maksimimäärää.

Attendee information

By default, the name and contact information of the person buying the tickets is collected during the purchase process. If you want to collect additional information (such as names of all attendees, t-shirt sizes, etc.) then you can add fields to the attendee information collection form.

  • This module allows you to define the fields you want your attendees to fill out when they RSVP or buy tickets. These groups of fields are called fieldsets. Click the + next to each field type to add it to your fieldset. You can add multiple fields of any type, define titles and options, and change the order of the things within the fieldset. Additionally, you can choose if fields are required or optional.
  • You can define different Attendee Information for different tickets, or save fieldset for use on other tickets, or choose to only collect information for some of your event’s tickets.
  • Once you have your Attendee Information fields defined, click Save this ticket. The fields will then be saved, and your attendees will be asked to fill them out for each ticket they purchase.
  • To view ”Attendee information” mouse over the name of the event in the events list and select “Attendees”.